Dnes je: 28.03.2024 Meniny má Soňa
Používateľov online: 84 Používateľov v sekcii
Články a reportáže: 3
Registrovaných: 0 Anonymných: 84 Viac ...

Novinky, články, reportáže

Autor: : Duko
Dátum zverejnenia: 23.07.2008 0:00:00
Zobrazení : 2960

Z Tatier do Košíc je bližšie a tak jeden deň venujeme i návšteve východoslovenskej metropoly. Malá Miš odkedy videla Katku v televízii má veľké želanie odviezť sa s Katkou a keďže som si i ja uvedomil, že v Čermeľskom údolí som tiež nebol dosť dlho povedal som si: poďme!

V sobotné ráno som sa zobudil už o piatej. Rozmýšľal som, či ísť odfotiť pražský banánik alebo či neísť o jeden vlak skôr. Keď som videl tvrdo spiaci zbytok famílie, otočil som sa na druhý bok a ešte hodinku som si pospal. Moje ranné nutkanie sa mi pripomenulo už o 8:20, kedy bolo už pár minút po odchode Excelsiora a na Štrbe bolo podozrivé ticho. Po dotaze v dopravnej kancelárii mi bolo jasné, že budú problémy. 130 minút poprvé. Nastáva chvíľa pravdy. Uvažujem: o 9:06 odchádza IC z Liptovského Mikuláša. 20 minút na Štrbu a ďalších 20 do Popradu. Spolu čosi vyše hodiny času. Je to dolu kopcom, sobota, diaľnica odľahčila "starú cestu".... Ideme!

Zo Štrby ide cesta dolu kopcom až do Lučivnej. Tam nastáva problém diaľničný tunel nie je dokončený a tak cez Svit idú všetky autá po starej ceste. Vodiči boli na asi dvojkilometrovom úseku ku nám ohľaduplní a vo Svite sme mohli odbočiť na Popradskú cyklotrasu.

Popradská cyklotrasa sa plne vyrovná Bratislavským ba dokonca prevyšuje tým "gýčovým" výhľadom, ktorý mi doma bude veľmi chýbať. Zato ma napadla myšlienka: Keby bola takáto cyklotrasa po hrádzi Váhu, veru neviem, či by sme cestovali vlakom!

Cyklotrasou sme sa dostali až do samotného centra mesta. Pohľad na hodiny hovorí, že sme to stihli za 50 minút. IC išlo na čas a my sme mali dosť času kúpiť miestenky.

Do Čermeľského údolia je to na bicykli 6,5 kilometra a cesta je pomerne jednoduchá: na Hlavnom námestí sme odbočili vpravo a potom stále rovno až po Detskú železnicu. Ba dokonca údolím vedie cyklotrasa.

Stihli sme dokonca aj doobedňajší vlak, ktorým by sme boli išli aj keby sa nevyskytli prvotné problémy.

Tu sme sa stretli so starým známym Ferim, ktorý jazdil na Katke aj pred mnohými  rokmi pri mojej poslednej návšteve.

Zalovil som v archíve a našiel som zopár fotiek zo začiatku 90-tych rokov, kedy sa Katka vrátila z generálnej opravy v Českých Veleniciach. Tam prešla tak rozsiahlou opravou kotla, ktorá v novodobom muzejníctve nemala obdoby. Z pôvodného kotla ostal iba nožný rám. Všetko ostatné muselo byť vyrobené nanovo. V lete roku 1989 som bol pre laminátku vo Veleniciach, kde som mal možnosť vidieť túto opravu či vlastne výrobu nového kotla. Pôvodný kotol slúžil ako predloha na výrobu nového.

Výsledok opravy je možné vidieť na nasledujúcich fotografiách. A naskytá sa možnosť porovnať i stav trate a budov, ktoré zdá sa,  tú najväčšiu slávu majú za sebou.

Čo sa zmenilo? Tvar komína, nápis ČSD, funkčné drôtovody, návestidlá....

Stanica Pionier. Dnes Alpínka a miesto stanice iba dva prístrešky....

Pôvodné motorové rušne Janka a Danka. Janka je na tom po technickej stránke už dosť zle...

Tu bola kedysi výhybňa so stanicou Vpred... Dnes už iba zastávka.

Katka a Feri v stanici Alpínka (kedysi Pionier)

Katka pri obiehaní v stanici Alpínka vozí obsluhu na Rázcestie, kde majú dobrú chladenú kofolu.

Obedná pauza, ideme na to!

Maca griluje, baby asistujú Kubo je ku Katke asi prilepený (žeby sa zamiloval?), Feri s Janom krájajú zeleninu.

Komu to lepšie dymí?

Katka vedie....

IDYLKA. Čas obeda, piknik v plnom prúde.

Poobede stíhame ešte dve jazdy z troch. Dúfam, že Excelsior už prišiel do Košíc a teda pôjde späť. Je tu krásne, pohoda, kľud, dobrí ľudia. Ani sa nám nechce ísť späť. Ráno nás čaká presun domov a tak musíme... Ešte spoločné foto a slová vďaky za príjemne strávený deň.

Ďakujeme posádke vlaku za príjemne strávený deň. Vrelo odporúčame všetkým, ktorí to nemajú tak ďaleko toto prekrásne údolie na odpočinok relax a piknik.

DOVIDENIA KATKA!

Foto na záver: Takýto pohľad z okna vagóna nám pripravila príroda v úseku kdesi medzi Popradom a Svitom. Lepšiu bodku za krásne stráveným dňom si už hádam ani nemožno priať.